Pierwotni mieszkańcy to emigranci z Japonii
oraz Włoch. São Paulo było misjonarską osadą założoną w 1554 roku nad rzeką
Tiete, a w chwili obecnej mieszka w nim 16 milionów obywateli.
Niestety, w São Paulo zachowało się bardzo niewiele zabytków, perełek
kolonialnej architektury. Miasto to betonowa dżungla, drapacze chmur po
horyzont, smog i przerażająca biedota sąsiadująca z ekstrawaganckim bogactwem.
Poza tym oferuje także świetną zabawę, głównie dla turystów (ale nie tylko).
Nowoczesne, tętniące życiem dzielnice z barami, dyskotekami i restauracjami
gwarantują świetną zabawę do białego rana. Panuje tu znaczne przeludnienie, a
prywatność jest abstrakcją.
W związku z takim ogromem, miasto może poszczycić się pokaźną kolekcją
idiotycznych rekordów związanych z komunikacją. Tym bardziej, że infrastruktura
drogowa projektowana była z myślą o znacznie mniejszej ilości użytkowników.
Regularnie, przy okazji świąt, połączonych z niesprzyjającą aurą notuje się w São
Paulo największe na świecie korki – ostatni niechlubny rekord w tej kwestii
został pobity w czerwcu 2009 roku, w wigilię Bożego Ciała - w deszczu stało
około 1,4 miliona samochodów, a całkowita długość zatoru szacowana była na
niemal 300 kilometrów! Warto wspomnieć również o policyjnych statystykach, z
których wynika, że co roku niemal 3 z 4 milionów kierowców zamieszkałych w
aglomeracji São Paulo zostaje ukaranych mandatem.
Miasto tętni życiem, ale miejscami jest bardzo brudne i niebezpieczne. Czasami
tubylcy skarżą się na to wyjątkowe miejsce, ale nigdy nie zrezygnowaliby z
mieszkania w São Paulo.
Stare centrum miasta to jeden z nielicznych obszarów,
który w całości zachował najstarszą, zabytkową architekturę z XVIII i XIX
wieku, a jego chlubą jest Teatro Municipal – budynek łączący tradycję baroku i art
nouveau.
W obrębie lub bezpośredniej bliskości starego miasta znajdują się
także liczne zabytkowe kościoły i obiekty sakralne.
Do najważniejszych należy
zaliczyć klasztor
São Bento oraz kościoły: Nossa Senhora da Luz, Santo Antônio
oraz bezwzględnie Katedrę da Sé - jeden z najstarszych obiektów tego typu w
Brazylii.
Miasto pełni funkcję centrum kultury, zabaw i
kształcenia. Po prostu żyje pełną piersią! Jedyną wielką niewygodą są ceny,
które w porównaniu z innymi miastami są o wiele wyższe. Po mieście najprościej i najszybciej można poruszać się metrem.
São Paulo jest finansową stolicą Brazylii – tutaj koncentrują się: największy
kapitał i rzesza obracających nim inwestorów, nowoczesne dzielnice finansowe
pełne szklanych drapaczy chmur, sąsiadujące z dzielnicami biedy.
Ogromna ilość mieszkańców São Paulo, przytłaczająca bieda, z jaką na co dzień
musi się zmagać około 15-20 % z nich i niesamowite dysproporcje pomiędzy
rekinami finansjery, a pozostałymi mieszkańcami powodują, że nie jest to
specjalnie bezpieczne miasto.
W obrębie São Paulo dochodzi do około 15
morderstw każdego dnia i niewielkim pocieszeniem jest fakt, że jedynie w
ułamkowej części dotykają one turystów, a rozgrywają się raczej wśród tubylców.
São Paulo leży na wyżynie, na poziomie około 800 metrów ponad Oceanem
Atlantyckim, od którego centrum miasta oddalone jest o około 70 kilometrów – na
szczęście dla mieszkańców aglomeracji na wybrzeże wiedzie wybudowana w 1976
roku ośmiopasmowa autostrada, więc łatwo można się tam wybrać na krótki
wypoczynek.
Nie można również pominąć znaczenia, jakie w historii Brazylii
odegrało São Paulo. Rozwój miasta nastąpił wprawdzie dopiero w XIX wieku w
związku z rozwojem handlu kawą, był jednak bardzo gwałtowny.
Mówiąc o São Paulo koniecznie wspomnieć należy o tym, jak niejednorodne jest to
miasto – nie tylko pod względem majątku, ale także pochodzenia mieszkańców.
Wśród przodków dzisiejszych mieszkańców kraju wymienić można Indian (głównie z
plemion Tupi i Guarani), Europejczyków (głównie Portugalczyków, Włochów,
Niemców i Hiszpanów), mieszkańców Afryki (głównie z plemion Bantu i Yoruba),
ale również Japończyków, Libańczyków i Syryjczyków.
Na koniec jeszcze trochę interesujących statystyk dotyczących São Paulo. W
mieście jest ponad 8 milionów pojazdów i obiektów lotniczych, w tym największa
na świecie flota prywatnych helikopterów, której wielkość szacuje się na ponad
500 sztuk (ponad 70 tysięcy lotów rocznie).
W São Paulo wychodzą 34 dzienniki.
Powierzchnia zurbanizowanego obszaru miasta wynosi ponad 2000 km.
Tutejsze
lotniska mogą poszczycić się największym ruchem pasażerskim w Ameryce
Łacińskiej – rocznie obsługiwanych jest około 35 milionów pasażerów.
Znajduje
się tutaj również największe centrum handlowe Ameryki Łacińskiej - Centro
Comercial Leste Aricanduva o powierzchni zabudowy 365,000 m².
Największy jest
także tutejszy szpital kliniczny o powierzchni ponad 352,000 m². São Paulo
paradoksalnie mieści się na liście 20 najbogatszych miast na świecie oraz w
pierwszej trójce miast Ameryki Łacińskiej.
Budżet miasta São Paulo jest
potężny. Gdyby było to państwo, wyprzedziłoby takie kraje, jak Węgry czy
Izrael, zajmując miejsce wśród pierwszych 50 światowych potęg gospodarczych.
W 2006 r. burmistrz São Paulo podjął
kontrowersyjną decyzję - kazał zdjąć ze ścian i murów wszystkie reklamy.
Dziś,
okazuje się, że pomysł był dobry. São Paulo zyskało nowy wygląd, a obszarpane plakaty reklamujące Coca Colę
odsłoniły piękne budynki. Mieszkańcy natomiast zabrali się do renowacji miasta.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz