Jest
takie miasto w Judei, leżące ok. 7 km na północny zachód od Jerozolimy. Tam
właśnie przyszedł na świat chłopiec, który całym swoim życiem miał zwiastować
nadejście Mesjasza. A na imię mu było Jan...
Ta malownicza
miejscowość na stoku wzgórza stanowi od 1964 r. jedną z dzielnic Jerozolimy.
Mimo, że mała, odegrała jednak wielką rolę w wydarzeniach opisanych w
Ewangelii. I choć nazwy wsi nie wymienia żaden z Ewangelistów, jednak tradycja
chrześcijańska wiąże ją z miejscowością Ain Karim. Zidentyfikowana jako
biblijne Beit Hakerem, wspomniana jest w Starym Testamencie.
Do 1948 r. była
wioską arabską. Potem, opuszczona przez mieszkańców, została ponownie
zasiedlona przez imigrantów żydowskich. Do dziś słynie z opisanego w Ewangelii
nawiedzenia Elżbiety przez Maryję. Tu bowiem, według starej tradycji,
sięgającej V w., mieszkali rodzice Jana Chrzciciela.
Samo Ain Karim, tłumaczone
jest jako "źródło winnicy" i choć to teren górzysty, nazwa sugeruje,
iż okolica była pełna zieleni i obfitująca w wodę. Obecnie w Ain Karim znajdują
się trzy sanktuaria poświęcone osobie św. Jana oraz jego rodzicom, Elżbiecie i
Zachariaszowi.
Pierwszym jest sanktuarium Nawiedzenia św. Elżbiety przez
Maryję. Kolejne to dom rodzinny, z miejscem narodzin św. Jana Chrzciciela, zaś
trzecim jest znajdująca się kilka kilometrów od centrum miasteczka odizolowana
grota w górach, gdzie Elżbieta ukryła się ze swoim pierworodnym synem. Miejsce
to tradycja chrześcijańska nazywa Pustkowiem św. Jana.
Stroma alejka
wspina się mocno pod górę, i prowadzi do Sanktuarium Nawiedzenia. Kościół widać
z daleka, jego fronton zdobi mozaika przedstawiająca Maryję udającą się w
pośpiechu w góry Judei, do swej krewnej Elżbiety. Na środku dziedzińca stoi
kamienna studnię. Obok na niewielkim murze umieszczone są tablice majolikowe z
tekstem Magnificat w ponad 40 językach, także polskim.
Jest to dar Polaków z
okazji 100-lecia dogmatu o Niepokalanym Poczęciu. Dzwony są także darem
Polaków. Od wyśpiewanego tutaj przez Maryję hymnu świątynia ta bywa niekiedy
nazywana kościołem Magnificat.
Obok tablic znajduje się figurka przedstawiająca to niezwykłe spotkanie.
Z
placu przed kościołem roztacza się malowniczy widok na okolicę, na dalekie
wzgórza i doliny, na zapełniające je kibuce oraz na całe Ain Karim z dobrze
widocznym konwentem Sióstr Syjońskich i fragmentem parku Yad Vashem na Górze
Pamięci.
Obecne sanktuarium
to piękna świątynia, odbudowana na pozostałościach kościoła biznatyjskiego w
1939 r. wg projektu Antonio Barluzziego, ozdobiona freskami C. Vagariniego, F.
Manettiego, A. Della Torry i A. Minghettiego. Kościół jest dwupoziomowy. Od XV
w. dolna część została zamieniona na pomieszczenie mieszkalne.
Dolny kościół
znajduje się idealnie nad studnią. Obraz wody symbolizował czystość i pokorę
Maryi. W niszy obok można dostrzec ślady muru bizantyjskiego, a na ścianach
freski nawiązujące do wydarzeń tego miejsca: kapłaństwa Zachariasza, spotkania
Elżbiety i Maryi oraz rzezi niewiniątek.
Górny kościół jest
bajecznie kolorowy, utrzymany w bardzo uroczystym tonie, oddającym chwałę
Maryi.
Na freskach umieszczono pięć wielkich tytułów Maryi: Bogurodzica,
Niepokalanie Poczęta, Pośredniczka łask, Wspomożenie wiernych i Ucieczka
grzeszników. Ponad freskami widnieją kobiety sławione przez Stary Testament. W
ołtarzu głównym Maryja przedstawiona jest jako otaczana w niebie przez aniołów,
a na ziemi przez ludzi. Sufit, to nawiązanie do pięknego toskańskiego
renesansu. Podłoga wyłożona jest mozaikami z elementami roślinnymi i
zwierzęcymi. W głównym ołtarzu znajduje się obraz Maryi – Matki Kościoła i
Królowej Ziemi Świętej.
W centrum miasteczka znajduje się Sanktuarium związane z narodzeniem Jana Chrzciciela. To okazały budynek ze smukłą wieżą. Pierwszy kościół powstał tu - nad grotą, gdzie urodził się Jan Chrzciciel - w XII w. podczas wypraw krzyżowców. W 1674 r. został odrestaurowany i obecnie należy do franciszkanów.
W głównym ołtarzu umieszczono figurkę Matki Bożej, a tuż obok - figurki Elżbiety i Zachariasza. Wnętrze świątyni wypełniają też cenne obrazy – wizerunki Jana przedstawionego ze skrzydłami, a także płaskorzeźby ze scenami z jego życia. Wszystkie ściany świątyni wyłożone są biało-niebieską majoliką, nadającą wnętrzu specyficzny wygląd.
W podziemiach trzynawowej świątyni znajduje się grota, gdzie miał się narodzić poprzednik Jezusa. Na końcu jednej z naw znajdują się schody. Prowadzą do owej słynnej groty, która kiedyś stanowiła część domu Zachariasza i gdzie się narodził św. Jan Chrzciciel. We wgłębieniu znajduje się kamień, symbolizujący narodzenie Jana Chrzciciela, a na nim napis „Hic precursor Domini natus Est”, co znaczy: „Tutaj narodził się poprzednik Pana”.
We wnętrzu groty, nad kamieniem umieszczono mozaiki przedstawiające: nawiedzenie Elżbiety, narodzenie Jana oraz obrzezanie Jezusa w ósmym dniu po narodzeniu.
Przed wejściem do świątyni można zauważyć kaplice-pieczary, widoczne z wysokości schodów przez okratowane otwory. Na zewnątrz, na murze zostały umieszczone liczne tablice z tekstem kantyku Zachariasza, czyli „Benedictus” w wielu językach, również w języku polskim.
Polska tablica z „Benedictus” była tu jedną z pierwszych. Została wmurowana w 750 rocznicę obecności w Polsce Braci Mniejszych Franciszkanów w Polsce.
W czasie II Wojny Światowej w latach 1942 – 1947 w miasteczku istniała polska szkoła dla młodzieży przybyłej do Palestyny wraz z armią gen. Andersa.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz