Zwiedzanie miasta Meksyk często rozpoczyna się od ogromnego
placu Zócalo – drugim pod względem wielkości na świecie po Placu Czerwonym w
Moskwie - oficjalnie zwany Plaza de la Constitución (Plac Konstytucji).
Ta oficjalna
nazwa rzadko jest używana - zamiast niej funkcjonuje zwyczajowe określenie:
Zócalo. Po północnej stronie placu znajduje się katedra
Metropolitana (hiszp. Catedral
Metropolitana de la Asunción de María lub Catedral Metropolitana de la Ciudad de México), jeden z
największych kościołów w Ameryce Łacińskiej - 100 m długości i 46 m szerokości.
Jest najstarszą katedrą Ameryki. powstawała od XVI do XIX w., gdyż wielkim
problemem okazało się grząskie podłoże. Katedra, budowana z ciosanego kamienia
i wulkanicznej czerwonej skały w ciągu trzech stuleci, zawiera w swojej
architekturze elementy renesansu, baroku i neoklasycyzmu.
Podwaliny pod budowę
katedry położył w 1524 r. Hernan Cortes, hiszpański zdobywca, który na jesieni
1519 r. dotarł do azteckiego Tenochtitlán. Po powstaniu Azteków w 1521r. zniszczył
je, zakładając na zgliszczach nowe miasto – Meksyk. Katedra została zbudowana
na miejscu tzompantli - miejsca
służącego Aztekom do składania czaszek z ofiar.
Do budowy kościoła wykorzystano
kamień ze zburzonych indiańskich piramid-świątyń. Po 1532 r. budowę przerwano,
ponieważ zdaniem króla Hiszpanii świątynia była za mała. W 1547 kościół zyskał
status katedry. Prace budowlane wznowiono w 1563 r. wzorując się na katedrze w
Sewilli. Pod koniec XVII w. ukończono fasadę z bazaltu i piaskowca, a pod koniec
XVIII w. kopułę i obie wieże (pod kierunkiem José Damián Ortiz de Castro). Okazała
budowla z bazaltu i granitu została ukończona dopiero w 1689 r. Ale ostateczne
prace, w tym budowa wież, zostały ukończone dopiero w 1813 r.
Katedra jest budowlą pięcionawową na planie krzyża
łacińskiego, długą na 100 m. Obie wieże mają po 61 m wysokości. Od strony placu
Zócalo do jej wnętrza prowadzą trzy portale. Górną część wytwornej fasady i
wieże, zwieńczone nietypowymi kopułami w kształcie dzwonów, zaprojektowali dwaj
wielcy architekci neoklasycyzmu: Manuel Tolsa i Jose Damian Ortiz de Castro.
Manuel Tolsa (1757-1816) był architektem i rzeźbiarzem hiszpańskim, który przez
25 lat pracował na terenie Meksyku. Od strony wschodniej do katedry przylega
kaplica Sagrario Metropolitano, mająca prawdopodobnie najlepiej wykonaną w
stylu baroku hiszpańskiego fasadę w Ameryce Łacińskiej.
Katedra została zbudowana na grząskim gruncie, stąd
ciągłym problemem jest jej osiadanie. Dotyczy to zwłaszcza obu wież, które ważą
127 tysięcy ton. W 2000 r. dzięki staraniom władz miasta Meksyk katedra została
wpisana na listę 100 najbardziej zagrożonych budowli świata.
Monumentalna
katedra jest raczej mroczna, lecz delikatnie rozjaśnia ją łagodne światło przenikające przez współczesne
witraże. We wnętrzu zachwycają: Altar del Perdon (Ołtarz Przebaczenia) z
ogromnym retabulum z XVII-w oraz frapujący Ołtarz z Czarnym Chrystusem, dzieło
Jeronima de Balbasa.
Według legendy, postać Zbawiciela pochłonęła truciznę z
kielicha przeznaczonego dla proboszcza. Figura Chrystusa sczerniała, ale ksiądz
przeżył. Zarówno ołtarz jak i przestrzeń za nim oraz zawile rzeźbione stalle
chóru (zniszczone w czasie pożaru w 1967 r.) zostały odrestaurowane.
Na końcu środkowej nawy widać wspaniały, ukończony w 1737
r., Altar de los Reyes (Ołtarz Królów), również projektu de Balbasa - jedno z
arcydzieł churrigueryzmu (churrigueryzm to nazwa kierunku występującego w
Hiszpanii w okresie baroku, utworzona od nazwiska rodziny rzeźbiarzy i
architektów Churriguera: José Simóna i jego synów.
Styl powstał pod koniec XVII
wieku i cechował się znacznym nagromadzeniem dekoracji, zarówno
architektonicznych, jak też rzeźbiarskich i malarskich, które przesłaniały
układ konstrukcyjny budowli.
Łączył ze sobą detale włoskie i niderlandzkie oraz
motywy meksykańskie, tworząc często zawiłe wzory roślinne w postaci splątanych
ornamentów umieszczanych na płaszczyznach ścian - kwiatony, festony - w
połączeniu z łamanymi gzymsami, spiralnymi kolumnami, itp. Stosowany był
głównie do dekoracji wnętrz i portali).
Przypomina dużą, bogato zdobioną niszę,
z pozłacanymi rzeźbami, cherubinami, aniołami, świętymi. Dwa środkowe obrazy
to: „Wniebowzięcie Najświętszej Maryi Panny” i „Pokłon Trzech Króli” Juana
Rodrigueza Juareza.
Ołtarz jest wykonany z 23-karatowego złota. Przedstawia
kanonizowanych królów i królowe, wśród nich Kazimierza Jagiellończyka. Zbudowany
został specjalnie dla władców Hiszpanii, gdyby postanowili odwiedzić Meksyk.
Żaden z hiszpańskich monarchów nie przybył jednak do Nowego Świata.
Ołtarz Królów jest jednym z najpiękniejszych przykładów dojrzałego baroku w
meksykańskiej sztuce kolonialnej.
W takiej samej manierze jest zrobiona fasada El Sagrario
Metropolitano, kaplica Najświętszego Sakramentu. Budowla pochodzi z XVII wieku,
fasada jej jest wymyślnie zdobiona dużą ilością rzeźb świętych z czerwonego i
białego kamienia w stylu churrigueryzmu.
Wzdłuż katedry, po wschodniej i
zachodniej stronie, ciągnie się rząd 14 bocznych kaplic. Zakrojone na szeroką
skalę prace renowacyjne uratowały świątynię, która powoli zaczęła się zapadać w
gąbczaste podłoże, ale konstrukcję nadal podtrzymują rusztowania. Pośrodku
ogromnej budowli stoi wahadło, które pokazuje, jak katedra się przechyla. W
podziemiach jest umieszczona specjalna aparatura, która ma to powstrzymywać.
Ale nie wiadomo, co się stanie za ileś lat. Kościół osiada bowiem w miękkiej
glinie dawnego jeziora Texcoco. Na wyspach tego jeziora Aztekowie założyli
kiedyś swoją stolicę Tenochtitlan. Potem Hiszpanie - pod wodzą Hernana Cortesa
- ją zniszczyli, jezioro zasypali i wznieśli swoje budowle. Teraz
katedra to dotkliwie odczuwa.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz