Ostatnie dni Wielkiego Postu od Niedzieli Palmowej do
wieczora Wielkiego Czwartku, a następnie Triduum Paschalne to Wielki Tydzień.
Najstarsze świadectwa o liturgii Wielkiego Tygodnia pochodzą z IV w. z
Palestyny. Rozpoczynała ją uroczysta procesja z palmami, z Betani do Jerozolimy
na pamiątkę wjazdu Chrystusa do świętego miasta, aby dokonać odkupienia ludzi
przez mękę i śmierć na krzyżu.
Niedziela Palmowa
rozpoczyna Wielki Tydzień, w którym obchodzi się pamiątkę Męki śmierci i zmartwychwstania
Chrystusa.
Każdy chrześcijanin powinien dołożyć wszelkich starań, aby
obrzędy Wielkiego Tygodnia zrozumieć, brać w nich czynny udział, a przede
wszystkim umartwieniami i świętością życia dawać dowód żywej wiary.
W Niedzielę
Palmową, Kościół obchodzi pamiątkę wjazdu Pana Jezusa do Jerozolimy, dla
dokonania paschalnej tajemnicy Męki i Zmartwychwstania.
W tym dniu
święci się palmy i organizuje procesję. Wszystkie Msze św. odprawia się tak,
aby były wspomnieniem uroczystego wjazdu Prana Jezusa do Jerozolimy, a
szczególnie przypomina nam o tym, specjalny obrzęd przed Mszą św. i poświęcenie
palm.
Wielki Czwartek Najstarszy
dokument opisujący liturgię Wielkiego Tygodnia w Jerozolimie z IV wieku, mówi o
dwóch Mszach św. w Wielki Czwartek.
Dwie Msze św. w tym dniu odprawia
się kościołach katedralnych. Rano biskup koncelebruje, razem ze wszystkimi
kapłanami z całej diecezji uroczystą Mszę św. z poświęceniem Krzyżma (oliwa
zmieszana z balsmem, używane w sakramencie bierzmowania i sakramencie chrztu) i
oleju chorych.
We wszystkich
innych kościołach wolno w tym dniu odprawić tylko jedną Mszę św. w godzinach
wieczornych. Nazywamy ją "Mszą Wieczerzy Pańskiej".
Rozpoczyna
ona Triduum Paschalne, które stanowi Wielki Piątek, Wielką Sobotę i Niedzielę
Zmartwychwstania.
Ostatnia wieczerza miała miejsce w nocy z czwartku na piątek
i należała według żydowskiej rachuby czasu do piątku. Doba trwała od zachodu, do
zachodu słońca. Dlatego, dniem zarówno pierwszej Ofiary Eucharystycznej jak i
Ofiary Krzyża, jest ten sam dzień - Wielki Piątek.
I tu widzimy ścisły związek Krzyża,
Zmartwychwstania i Eucharystii.
Wielki Piątek W
tym dniu gromadzimy się na sprawowaniu pamiątki męki i śmierci Pana naszego,
Jezusa Chrystusa.
Liturgia zaprasza nas do rozważania biblijnego opisu męki
Pańskiej, a następnie adoracji i uczczenia Krzyża świętego.
W tym dniu nie
odprawia się Mszy św. Po liturgii eucharystycznej Ciało Chrystusa przenosi się
uroczyście do adoracji do tak zwanego Grobu, Pańskiego.
Wielka Sobota jest
dniem, w którym nie odprawia się Mszy św. ani innych nabożeństw. Przez cały
dzień, wierni nawiedzają Grób Pański i czuwają na modlitwie, pamiętają, że
jest tam obecny pod osłoną chleba Uwielbiony i Zmartwychwstały Pan.
Wielka Sobota W
tym dniu święci się pokarmy. W Polsce wierni przynoszą w pięknie przystrojonych
koszykach, chleb, wędlinę, masło, chrzan, sól i jajka. Nie powinno w nim
zabraknąć baranka, który symbolizuje Chrystusa.
W tym dniu, każdy pokarm ma
swoje znaczenie: chrzan, przynosimy na znak męki Pana Jezusa, która zamieniła
cię w słodycz, a symbolem tej słodyczy jest masło. Poświęcone jajka,
symbolizują nowe życie Zmartwychwstałego Pana.
Przez święcenie pokarmów,
Kościół błogosławi byt doczesny; podkreśla dostojność ciała, które w tym dniu
osiągnęło nieśmiertelność. Chrystus po zmartwychwstaniu jadł chleb i rybę, by
przekonać uczniów, że jest naprawdę żywym człowiekiem.
Wigilia Paschalna Noc
paschalną rozjaśnia zmartwychwstały Chrystus. Jest to naprawdę Wielka Noc, jest
to najważniejsze wydarzenie w dziejach świata i ludzkości.
W niej dokonało się
przejście że śmierci do nowego życia, przez zmartwychwstanie. Cała dynamika
nocy paschalnej, skupia się wokół życia w Chrystusie, dlatego cała jej
liturgia, pełna jest symboli życia: światło - słowo - woda - uczta.
Znaki te
stanowią również główną treść kolejnych części Wigilii Paschalnej.
Uroczystym
ogłoszeniem zmartwychwstania Chrystusa i wezwania " całego stworzenia do
udziału w tryumfie Zmartwychwstałego jest Procesja Rezurekcyjna.
Niedziela
Wielkanocna Rozpoczyna się Wigilią Paschalną, czyli Mszą św. Zmartwychwstania
Pana, sprawowaną w sobotę wieczorem lub w nocy.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz