W zajezdni, poza
halą tramwajów, znajdowała się dyspozytornia, sala konduktorska, pomieszczenia
biurowe oraz na strychu służbowe mieszkania. Od 1 stycznia 2006 r. gospodarzem zajezdni jest Muzeum Techniki i
Komunikacji Zajezdnia Sztuki w Szczecinie.
Działalność Muzeum to przede
wszystkim gromadzenie zbiorów: tramwaje, autobusy, samochody, motocykle,
rowery, także części,
akcesoria i rozmaite pamiątki.
Od momentu
rozpoczęcia działalności Muzeum systematycznie zwiększa swoje zasoby muzealne.
Początki zbiorów były dosyć skromne: grupa kilkudziesięciu elementów oraz urządzeń
elektrycznych związanych z trakcją tramwajową. Pod koniec 2008 r. na stanie
Muzeum Techniki znajdowało się już prawie 750 eksponatów.
W dziale rekonstrukcji i własnym warsztacie czekają na
restaurację unikatowe pojazdy, które sukcesywnie
przekazywane są do prezentacji.
W czasach, gdy Szczecin nazywał się Stettin w
motoryzacji też się wiele działo – w muzeum możemy zobaczyć ciekawą kolekcję
wytworów przedwojennej motoryzacji.
Wizytówką muzeum jest prezentacja osiągnięć przemysłu motoryzacyjnego w Szczecinie
od 1919r. - roku motocykl Alba, poprzez samochody firmy Stoewer, po motocykle
Junak i samochody Smyk z lat 50. i 60. XX wieku.
Do najciekawych eksponatów, które możemy oglądać należą:
„Wszędołaz” – pojazd gąsienicowy oparty na podzespołach PF 126p, podobny „Maluszek”
na oponach bulwarowych - wersja terenowa, także z rodowodem PF 126p.
Znajdujemy
tu LPT - lekki pojazd terenowy z 1979 r. zaprojektowany przez Wojskowy Instytut
Techniki Pancernej i Samochodowej w Warszawie na podzespołach PF 126p - tak
więc nasz „Maluch” był przedmiotem zainteresowaniu wojska!
Inne ciekawe autka to: Smyk z 1959 r. – polski samochód
małolitrażowy z otwieranymi z przodu drzwiami, Mikrus MR 300 z 1959 r., Peugeot
402 cabrio z 1935 r., BMW 600 z 1959 r., Stoewer Sedina i Grif obydwa z 1936
r., IFA DKW F-9 z 1957 r., VW „garbus” 1200 z 1956 r. (rzadka wersja) i wiele
innych.
Bielskie akcenty to: PF 126p „600” z 1976 r., 126p „650” z 1979 r., i
126p „I” wersja inwalidzka z 1991 r. Jest tutaj unikatowa Syrena „laminat” przygotowywana
do wystawy.
Niezwykle ciekawe motocykle w tym: Harley Davidson VLH z 1936 r.,
polskie Sokoły: 1000 i 200 z 1938 r., 600 RT z 1936 r. i 125 z 1948 r. Do
unikatowych motocykli należą też polskie Tornedo 97 z 1938 r., MOJ z 1939 r. z
katowickiej fabryki Gustawa Różyckiego wg niektórych znawców przewyższa on
legendarne Harleye Davidsony!, i lekki motocykl Alba z 1919 r.
Są też polskie
jednoślady:
skutery
Osa, motorowery: Komar, Żak, i Ryś, motocykle WSK, SHL i Sokoły. Z autobusów możemy
obejrzeć rzadkie obecnie, a popularne kiedyś polskie autobusy: SAN H-100 i
Jelcz 706 RTO „ogórek”.
Muzeum jest kontynuacją szczecińskiej tradycji
motoryzacyjnej. Uściślając powyższe informacje, warto zaznaczyć, że to właśnie
w Szczecinie powstał projekt i kilka egzemplarzy samochodu „Smyk”, produkowano popularne motocykle „Junak”, a
także legendarne samochody osobowe, ciężarowe i autobusy Stoewer (fabryka
założona w 1858 r. przed przez niemieckiego przemysłowca Bernharda Stoewer.
Lekkie motocykle Alba wytwarzała fabryka Alba Werke Stettin.
Szczecińska zajezdnia tramwajowa założona w roku 1897
należała do największych i najnowocześniejszych w Europie.
1 komentarz:
Świetne zdjęcia ciekawych zbiorów. 750 egzemplarzy robi wrażenie. Myślę że super propozycja spędzenia wolnego czasu dla małych i dużych. Pozdrawiam
Prześlij komentarz