Dassault Mirage 2000 jest kolejnym
współczesnym samolotem bojowym 4. generacji, który ze względu na drastyczne
ograniczenia liczby zamawianych maszyn nowego typu będzie musiał pozostać w
służbie znacznie dłużej, niż zakładały pierwotne plany.
Wspólnie z samolotami
Rafale zmodernizowane Mirage 2000 pozostaną symbolem francuskich sił
powietrznych jeszcze w trzeciej dekadzie XXI wieku.
Powstało kilka wersji samolotu – jednomiejscowa,
myśliwska Mirage 2000C i dwumiejscowe: treningowo-bojowa Mirage 2000B, uderzeniowa
Mirage 2000D i przeznaczona do wykonywania ataków z użyciem broni jądrowej
Mirage 2000N.
Ciekawostką był dwusilnikowy Mirage 4000, którego rozwój był
finansowany przez Arabię Saudyjską.
Także Armée de l`Air brały jednak pod uwagę
wprowadzenie tych samolotów do służby jako następców bombowców Mirage IV.
Wysokie koszty projektu i zamówienie przez Saudów amerykańskich samolotów F-15
spowodowały jednak zakończenie programu po skonstruowaniu pojedynczego
prototypu.
W sumie Siły
Powietrzne Francji eksploatowały 315 egzemplarzy wszystkich wersji Mirage 2000.
Samolot wprawdzie nie trafił do tylu odbiorców zagranicznych, co amerykański
F-16 czy rosyjski Mig-29, to jednak również osiągnął warty odnotowania sukces
eksportowy.
275 francuskich samolotów zostało sprzedanych do Egiptu, Indii,
Peru, Kataru, Tajwanu, ZEA i jedynego poza Francją użytkownika w NATO czyli
Grecji.
Dwanaście eks-francuskich samolotów latało też przez w latach 2005-2013
w barwach sił powietrznych Brazylii.
Produkcja Mirage zakończyła się w 2007 roku.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz