Wg przewodnika
„Podróże Marzeń” drukowanego przez
„Gazetę Wyborczą”– Queluz to miasto będące bezbarwną „sypialnią” Lizbony.
Na uwagę zasługuje rokokowy
pałacyk z zalesionym ogrodem i wodospadem.
Dzięki temu, że pałac leży na trasie
linii kolejowej do Sintry, jest najczęściej odwiedzany po drodze z Lizbony.
Pałac Królewski w Queluz to XVIII-wieczna budowla będąca wzorcowym
przykładem architektury rokoko w Portugalii.
Była to jedna z ostatnich
europejskich rezydencji wzniesionych w tym stylu. Pałac i oficjalne ogrody wzorowano na Wersalu.
Zwiedzanie pałacu obejmuje między innymi królewskie
apartamenty, salę balową, kaplicę i piękne ogrody.
Pałac powstał w latach 1747 – 1752, jako rezydencja letnia króla Dom Pedro
de Braganca i jego późniejszej żony Marii I.
Rezydencją pałacowo - ogrodową w Queluz zaprojektował Mateusz Vincente de
Oliveira.
Fundusze na budowę pochodziły z odkrytego przez Portugalczyków
brazylijskiego złota.
W 1794 roku pałac stał się rezydencją rodziny królewskiej
(dotychczasowa rezydencja Pałac Ajuda spłonął).
Do barokowo-rokokowej budowli w
latach 1758 – 1760 dodano od strony ogrodu dwa skrzydła boczne zaprojektowane
przez francuskiego artystę Jeana-Baptistę Robilliona.
W drugiej połowie XVIII wieku w pałacu przetrzymywana była pierwsza
rządząca królowa Portugalii - Maria I Franciszka Pobożna.
Cierpiała ona wówczas
na manię religijną i melancholię i nie była już w stanie zajmować się sprawami
państwowymi. Obowiązki te przejął jej syn Jan VI Bragança.
Pomimo swoich stosunkowo niewielkich rozmiarów Pałac w Queluz określany bywa
często mianem Portugalskiego Wersalu.
Budowla ta stanowi wzorcowy przykład
architektury rokokowej w Portugalii. W 1934 roku pałac został częściowo
strawiony przez pożar.
Obecnie,w pełni odrestaurowany, został udostępniony dla
zwiedzających i stanowi ciekawy przystanek na trasie prowadzącej z Lizbony do
zabytkowej Sintry.
Pałac łączy typowe cechy fikuśnego rokoka z
wpływami portugalskimi(m. in. Łupkowe dachówki oraz kafle).
Pałac jest
ciekawym konglomeratem na który składa się jakby kilka
małych pałacyków połączonych parterowymi przejściami.
W głównej
fasadzie ciekawe jest połączenie brązowych dachówek, kremowej
fasady i zielonych balustrad przy oknach oraz ram okiennych w tym samym
kolorze w oknach parteru.
Wnętrza zaprojektowano w stylu rokokowym.
Dwie
największe sale pałacu to biała Sala Balowa pokryta złotym
ornamentem (jej żyrandole pochodzą jednak z XIX wieku) oraz Sala Ambasadorów
przywodząca na myśl bawarskie kolorowe rokoko.
Sala Tronowa przypomina
salę lustrzana w Wersalu; kariatydy podtrzymują przedstawiający alegorie
plafon, z którego zwieszają się kryształy weneckie.
Wzrok przykuwa misternie
pomalowany drewniany sufit. Warte podziwu są również plafony w sali muzycznej i
pokojach księżniczek.
Sala Azulejos zawdzięcza nazwę niezwykłym polichromowanym
azulejos z XVIII w. przypominającym pejzaże Chin i Brazylii.
Pałacowa galeria
wyłożona jest kaflami i przedstawia sceny polowań oraz połowów
stylizowanych na motywy chinoserie.
Prywatne apartamenty cechuje niezwykła
kameralność.
Najpiękniejszy z nich to Pokój Don Kichota (w
supraportach i na fasetach umieszczono freski przedstawiające motywy
z Cervantesa) oraz zachwycający Czerwony Gabinet.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz