Najważniejszym
zabytkiem Asyżu jest położona w zachodniej części miasta bazylika św.
Franciszka, w 2000 r. wpisana na listę światowego dziedzictwa kulturowego
UNESCO.
W świątyni znajduje się też grób założyciela zakonu franciszkanów,
który jest celem licznych pielgrzymek.
Budowę świątyni rozpoczęto w 16 lipca
1228 r. kiedy to papież Grzegorz IX w dzień po kanonizacji św. Franciszka
poświęcił kamień węgielny.
W 1230 r. ukończono kościół dolny, do którego
przeniesiono doczesne szczątki św. Franciszka z kościoła św. Jerzego.
Wreszcie
w 1236 r. ukończono budowę kościoła górnego, w ten sposób świątynia uzyskała
obecny wygląd.
Dolny kościół wzniesiony został jeszcze w duchu architektury
romańskiej, zaś kościół górny jest budowlą wczesnogotycką, jedną z pierwszych wzniesionych
w tym stylu we Włoszech.
W obu kondygnacjach kościoły mają zbliżony układ
przestrzenny.
Składają się z szerokiej, czteroprzęsłowej nawy, krótkich ramion
transeptu i płytkiego prezbiterium, zamkniętego pięciobocznie.
Różnica polega
na tym, że do obu ramion transeptu oraz z obu stron nawy dolnego kościoła
przylegają boczne kaplice.
Z kolei górny kościół jest znacznie wyższy od
dolnego.
Do korpusu od południa dostawiona jest kwadratowa wieża, wysoka na 60
metrów, posiadająca cechy romańskie.
Kościół na zewnątrz opięty jest masywnymi
półkolistymi przyporami, z których odchodzą łuki przyporowe.
Między przyporami
pomieszczone są lancetowate okna ostrołukowe, dwudzielne z maswerkiem.
W
ramionach transeptu okna ostrołukowe, czterodzielne z maswerkiem.
Fasada
frontowa jest skromna, zwieńczona trójkątnym szczytem, w środkowej kondygnacji
rozeta z maswerkiem, zaś w wejściu do górnego kościoła okazały portal
ostrołukowy, uskokowy z otworami wejściowymi wyciętymi w formie trójliścia
i rozetką po środku.
Bliźniaczy portal prowadzi od południa do wnętrza dolnego
kościoła, poprzedza go płytka renesansowa kruchta, otwarta półkolistą arkadą.
Kościół nakrywa dach dwuspadowy.
Wnętrza górnego kościoła nakryte są
sklepieniami krzyżowymi.
Arkada tęczy i arkady do ramion transeptu zamknięte są
ostrołukowo.
Nawę dolnego kościoła nakrywa sklepienie krzyżowo-żebrowe, zaś
ramiona transeptu sklepienie kolebkowe.
Ściany wewnątrz kościołów dolnego i
górnego zdobią wspaniałe freski, będące dziełem najwybitniejszych włoskich malarzy
z XIII i XIV w.
W górnym kościele partie prezbiterium i transeptu po 1279 r.
pokrył freskami toskański malarz Cimabue, m.in. na sklepieniu skrzyżowania
naw umieścił postacie Czterech Ewangelistów.
Freski w nawie głównej
przedstawione są w trzech poziomach, w górnych partiach przedstawiono sceny z
Nowego i Starego Testamentu, a w najniższym poziomie przedstawiono sceny z
życia św. Franciszka, tzw. Legenda św. Franciszka.
Ten ostatni cykl wiązany
jest często z osobą wybitnego malarza Giotta, brak jednak na to
rozstrzygających dowodów.
W prezbiterium ustawione są drewniane stalle z lat
1499-1501 ozdobione płaskorzeźbionymi wizerunkami papieży, świętych i
znaczniejszych postaci zakonu franciszkanów.
Spośród fresków zdobiących dolny
kościół warto wymienić namalowany przez Cimabue około 1280 r. w
transepcie obraz Maesty z portretem św. Franciszka, który uchodzi za
najbardziej wiarygodny portret świętego.
Centralnym punktem dolnego kościoła jest wykonany około 1250 r. ołtarz złożony z marmurowej mensy wspartej na zdobionych kolumienkach.
Z kaplic bocznych warto wymienić dwie przylegające od południa do nawy głównej.
Pierwsza to kaplica św. Marcina z freskami Simone Martiniego z lat 1322-26, przedstawiającymi sceny z życia świętego.
Natomiast druga to kaplica św. Stanisława ze Szczepanowa, w której w 1253 r. miała miejsce kanonizacja biskupa krakowskiego, jest on ozdobiona freskami ukazującymi sceny z życia świętego.
Najważniejszym miejscem w całej bazylice jest kaplica grobu św. Franciszka, która znajduje się w krypcie pod dolnym kościołem.
Kryptę zbudowano po odnalezieniu w 1818 r. sarkofagu z ciałem świętego.
1 komentarz:
Wspaniałe miejsce! Cudowna bazylika. Pozdrawiam i zapraszam do siebie! :)
Prześlij komentarz