Pałac
narodowy w Queluz w Portugalii przenosi zwiedzających w atmosferę XVIII wieku.
Będąc w ogrodach ze stawami i pomnikami, na które wychodzą rokokowe fasady o
pastelowych kolorach, ma się wrażenie uczestniczenia w eleganckim przyjęciu, malowanym
przez Watteau.
Choć inspirowany Wersalem, dzięki swym proporcjom pałac sprawia
wrażenie przytulnego.
Ogrody założone przez Robillona w stylu francuskim Le
Notre´a pełne są przyciętych bukszpanów, cyprysów, statuetek i klombów wokół
stawów.
Ze stawu Amfitryty widać staw Neptuna i fasadę wykonaną przez
Robillona.
Naprzeciwko znajduje się park urządzony w stylu włoskim, z uroczymi
stawami, kaskadami, zielonymi murami porośniętymi bujnymi pnączami.
Wielki
kanał otaczają mury pokryte azulejos z XVIII wieku przedstawiającymi porty
rzeczne i morskie.
Rzeka Jamor, która do niego wpływa, często jest tylko
stróżką wody. Dawniej rodzina królewska pływała po niej łodzią…
Warta uwagi jest fasada pawilonu Robillon, przed którą znajdują się okazałe
Schody Lwów i kolumnada.
Ogrody w Queloz to portugalski przykład ogrodów francuskich,
ogrodów barokowych charakteryzujących się regularnym stylem aranżacji.
Tego
typu ogrody powstały dzięki rozwojowi gospodarczemu, a zwłaszcza kulturalnemu
Europy.
Wywodzi się je z renesansowych ogrodów włoskich, które na początku XVII
wieku stały się ważnym dodatkiem pałaców i dworów, stanowiąc ich niezbędne
dopełnienie.
Do ozdobności ogrodów przywiązywano wielką wagę.
Charakterystyczną cechą typowych ogrodów francuskich jest regularność
kompozycji, zwykle zaznaczana symetrią dwuboczną względem alejki głównej
biegnącej przez środek ogrodu.
Drzewa i krzewy formowano i równo strzyżono.
Aleje, szpalery, labirynty i punkty widokowe układały się w ogrodowe wnętrza o
różnych funkcjach.
W ogrodach barokowych niezwykle ważne były kontrast i
światłocień – ich uzyskanie w praktyce polegało na zróżnicowaniu wysokości
terenu w bezpośrednio sąsiadujących częściach ogrodu oraz dbałości o rozmaitość
kolorystyki sadzonych roślin.
Starano się tak projektować założenia ogrodowe,
aby zachowywały cechy dynamiczne, zwracały uwagę swoim bogactwem kształtów i
kolorów oraz efektownością i rozmiarami. Zieleń wzbogacano ławkami, fontannami,
rzeźbami.
Pałace, a zwłaszcza zamki, dotychczas mające charakter obronny, stały się
częścią ogrodów poprzez zabudowę na planie podkowy z dziedzińcem pośrodku (tzw.
układ entre cour et jardin).
Główny ogród, zwykle umieszczony za pałacem był
najlepiej widoczny z okien salonu pałacowego.
Wzdłuż osi ogrodu umieszczano
elementy podkreślające reprezentacyjność – strumyk, basen, aleję lub pawilon
ogrodowy.
W dalszej części ogrodu znajdowały się elementy charakterystyczne dla
baroku i rokoka – labirynty, gabinety, boskiety oraz teatry ogrodowe; zazwyczaj
umieszczano je poza częścią parterową ogrodu.
W ogrodach barokowych najczęściej
używano gatunków roślin rodzimych, łatwo dających się formować w odpowiednie
kształty. Dominowały bryłowe, przestrzenne formy geometryczne – ich uzyskanie
było bardzo pracochłonne.
Gatunki drzew rodzimych, nie dające się łatwo
formować zostawiane były w kształtach naturalnych, w ‘dzikszych” częściach
ogrodu, takich jak zwierzyniec.
Ogród francuski charakteryzował się wielką
różnorodnością elementów składowych, a zarazem regularnością, symetrią i
uporządkowaniem. W ogrodzie można było wyróżnić 3 główne zasadniczo różniące
się części.
Najbliżej siedziby właściciela lokalizowano partery ogrodowe – w
ich skład wchodziły rośliny kwiatowe. Dalej lokalizowano część drzewiastą
wyróżniając tam gabinety ogrodowe oraz boskiety.
Cały ogród przecinały liczne
drogi i dróżki, wysypane kolorowym żwirkiem. Ponieważ początkowo nie
dysponowano kosiarkami do trawników nie robiono ich – wszystkie wolne miejsca
były wyżwirkowane, od rośliny do rośliny.
Samo zakładanie ogrodu zaczynano od ułożenia żwirku w odpowiednie wzory, po
czym w wolne miejsca nasadzano rośliny.
Najbardziej ozdobne były partery, a
wśród nich partery haftowe, gęsto nasadzone różnymi gatunkami kwiatów tak, że
przypominały orientalne kobierce. Wymagały wiele pracy i stałej wymiany
przekwitających kwiatów na nowe.
Mniej eksponowane miejsca zajmowały kwiaty
większe oraz nisko strzyżone żywopłoty kontrastujące zielenią z różnego koloru
żwirkiem.
Szpalery były podstawowym składnikiem boskietów - podkreślały odrębność każdej
części ogrodu, tworząc zielone mury chroniące od wiatru i przysłaniające widok.
Formowano je na różną wysokość w zależności od miejsca i przeznaczenia. Rzeźby
roślinne były tak misterne, że tworzyły różnorodne kształty, najczęściej geometryczne,
ale nie tylko.
Rzeźby takie były umieszczone na parterach w grupach lub
pojedynczo. Labirynty tworzyły gęste żywopłoty lub szpalery otaczające skomplikowaną
siatkę ścieżek.
Ślepe odnogi kończyły się ławkami, a w centrum labiryntu
umieszczano fontannę, gabinet ogrodowy lub inną tego rodzaju atrakcję.
Rzeźby
ogrodowe stosowane były powszechnie - stanowiły punkty orientacyjne, tworzyły
atmosferę miejsca, przerywały monotonię zieleni.
Rzeźby wykonywano z materiałów
takich jak: marmur, brąz lub ołów, następnie złocono je lub malowano białą
farbą.
Najlepiej samemu przejść się po ogrodach w Queluz
i podziwiać ich piękno.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz