czwartek, 22 listopada 2012

Muzeum motoryzacji w Szczecinie

Na mapie muzeów motoryzacyjnych Polski jest także Szczecin! Muzeum mieści się w zmodernizowanej zajezdni tramwajowej, powstałej w 1912 roku przy ul. Niemierzyńskiej.
W zajezdni, poza halą tramwajów, znajdowała się dyspozytornia, sala konduktorska, pomieszczenia biurowe oraz na strychu służbowe mieszkania. Od 1 stycznia 2006 r. gospodarzem zajezdni jest Muzeum Techniki i Komunikacji Zajezdnia Sztuki w Szczecinie.



Działalność Muzeum to przede wszystkim gromadzenie zbiorów: tramwaje, autobusy, samochody, motocykle, rowery, także części, akcesoria i rozmaite pamiątki.


Od momentu rozpoczęcia działalności Muzeum systematycznie zwiększa swoje zasoby muzealne. 



Początki zbiorów były dosyć skromne: grupa kilkudziesięciu elementów oraz urządzeń elektrycznych związanych z trakcją tramwajową. Pod koniec 2008 r. na stanie Muzeum Techniki znajdowało się już prawie 750 eksponatów.



W dziale rekonstrukcji i własnym warsztacie czekają na restaurację unikatowe pojazdy, które sukcesywnie przekazywane są do prezentacji.


W czasach, gdy Szczecin nazywał się Stettin w motoryzacji też się wiele działo – w muzeum możemy zobaczyć ciekawą kolekcję wytworów przedwojennej motoryzacji. 



Wizytówką muzeum jest prezentacja osiągnięć przemysłu motoryzacyjnego w Szczecinie od 1919r. - roku motocykl Alba, poprzez samochody firmy Stoewer, po motocykle Junak i samochody Smyk z lat 50. i 60. XX wieku.



Do najciekawych eksponatów, które możemy oglądać należą: „Wszędołaz” – pojazd gąsienicowy oparty na podzespołach PF 126p, podobny „Maluszek” na oponach bulwarowych - wersja terenowa, także z rodowodem PF 126p.



Znajdujemy tu LPT - lekki pojazd terenowy z 1979 r. zaprojektowany przez Wojskowy Instytut Techniki Pancernej i Samochodowej w Warszawie na podzespołach PF 126p - tak więc nasz „Maluch” był przedmiotem zainteresowaniu wojska! 



Inne ciekawe autka to: Smyk z 1959 r. – polski samochód małolitrażowy z otwieranymi z przodu drzwiami, Mikrus MR 300 z 1959 r., Peugeot 402 cabrio z 1935 r., BMW 600 z 1959 r., Stoewer Sedina i Grif obydwa z 1936 r., IFA DKW F-9 z 1957 r., VW „garbus” 1200 z 1956 r. (rzadka wersja) i wiele innych.



Bielskie akcenty to: PF 126p „600” z 1976 r., 126p „650” z 1979 r., i 126p „I” wersja inwalidzka z 1991 r. Jest tutaj unikatowa Syrena „laminat” przygotowywana do wystawy.



Niezwykle ciekawe motocykle w tym: Harley Davidson VLH z 1936 r., polskie Sokoły: 1000 i 200 z 1938 r., 600 RT z 1936 r. i 125 z 1948 r. Do unikatowych motocykli należą też polskie Tornedo 97 z 1938 r., MOJ z 1939 r. z katowickiej fabryki Gustawa Różyckiego wg niektórych znawców przewyższa on legendarne Harleye Davidsony!, i lekki motocykl Alba z 1919 r.



Są też polskie jednoślady:  skutery Osa, motorowery: Komar, Żak, i Ryś, motocykle WSK, SHL i Sokoły. Z autobusów możemy obejrzeć rzadkie obecnie, a popularne kiedyś polskie autobusy: SAN H-100 i Jelcz 706 RTO „ogórek”. 



Muzeum jest kontynuacją szczecińskiej tradycji motoryzacyjnej. Uściślając powyższe informacje, warto zaznaczyć, że to właśnie w Szczecinie powstał projekt i kilka egzemplarzy samochodu „Smyk”,  produkowano popularne motocykle „Junak”, a także legendarne samochody osobowe, ciężarowe i autobusy Stoewer (fabryka założona w 1858 r. przed przez niemieckiego przemysłowca Bernharda Stoewer.



Lekkie motocykle Alba wytwarzała fabryka Alba Werke Stettin. 



Szczecińska zajezdnia tramwajowa założona w roku 1897 należała do największych i najnowocześniejszych w Europie. 

1 komentarz:

Voyagerclub pisze...

Świetne zdjęcia ciekawych zbiorów. 750 egzemplarzy robi wrażenie. Myślę że super propozycja spędzenia wolnego czasu dla małych i dużych. Pozdrawiam