Katedra w
Leon to według chronologii powstania trzecia z wielkich katedr Kastylii
reprezentujących gotyk.
Uważa się ją zarazem za najbardziej
"francuską" z tego typu świątyń znajdujących się na terytorium
Hiszpanii.
I faktycznie, w porównaniu do innych cechuje ją wyjątkowa
delikatnośćgotyckiej architektury oraz wyraźne podobieństwa do
wielkich, francuskich katedr takich jak Cathédrale Notre-Dame de
Reims, Cathédrale Notre Dame d'Amiens, Cathédrale de l'Assomption de Notre-Dame
w Chartres a nawet paryskiej Cathédrale Notre-Dame.
Od czasów, kiedy zaczęto ją
wznosić na pozostałościach dawnej świątyni romańskiej (XIII wiek) stanowiła
jeden z głównych przystanków na drodze pielgrzymek do Santiago de Compostela.
Za najpiękniejszy element jej wnętrza jest uznawana jedna z najwspanialszych na
świecie kolekcji średniowiecznych witraży.
Niektórzy uważają, że katedra w Leon została zbudowana na
identycznym planie jak katedra w Reims.
Trzy nawy świątyni wieńczy
olbrzymie sklepienie.
Główna fasada posiada potrójny portal (złożony z
drobiazgowo rzeźbionych: centralnego Juicio Final "Sądu
Ostatecznego" oraz bocznych San Francisco "Św. Franciszka"
i San Juan Bautista "Św. Jana Chrzciciela") bez wątpienia nawiązujący
zarówno kształtem jak i bogactwem zdobienia do "bliźniaczej" katedry
z Francji.
Nad portalami znajduje się wielka rozeta z XIII-wiecznymi
witrażami.
Po obydwu stronach fasady rozmieszczone są dwie wysokie wieże, każda
z nich różni się od drugiej.
Obserwując je można zauważyć jak ewoluował gotyk
na przestrzeni trzech ostatnich wieków średniowiecza.
Budowę wznoszącej się nad
północną nawą wieży z dzwonnicą rozpoczęto w XIII wieku, a zakończono w XIV
wieku.
Ma 65 metrów wysokości, posiada stosunkowo łagodne jak na gotyk kontury,
po dwie okiennice.
Budowę południowej wieży z zegarem rozpoczęto w tym samym
wieku co północnej, jednakże zakończono ją dopiero u schyłku gotyku w XV wieku.
68 metrowej wysokości, posiada bardziej zdecydowane, ostre kształty, jej iglicę
bogato zdobią sterczyny.
Tym,
co stanowi o wyjątkowości katedry w Leon są wspaniałe witraże,
których celem było z pewnością przemawianie do świadomości wiernych.
Jest
ich 134, uzupełnionych przez 3 rozety.
Na uwagę zasługuje fakt, że niemal
wszystkie powstały między XIII i XIV wiekiem.
Łącznie zajmują olbrzymią
powierzchnię świątyni tj. 1.764 metry kwadratowe.
Zważywszy, że katedra nie
jest największą tego typu katedrą gotycką w Hiszpanii daje
to wyjątkowy efekt w postaci wspaniałego oświetlenia wnętrza.
Ikonografia znajdujących
się najwyżej witraży nawiązuje do tematyki nieba w wierzeniach chrześcijan.
Te
z środkowej kondygnacji przedstawiają szlacheckie herby oraz związane są z
symboliką ówczesnego kościoła.
Najniższe zajmujące powierzchnię bocznych naw
prezentują najbardziej "przyziemne" dla ludu motywy związane z jego
doczesnym żywotem.
Widać więc świadomą hierarchizację ówczesnego społeczeństwa
znajdującego się pod wielkim wpływem hiszpańskiego kleru, odzwierciedloną przez
architektów na potrzeby zleceniodawców budowy katedry.
Ważne jest również
poziome rozmieszczenie poszczególnych grup witraży.
Te z północnej strony,
otrzymujące w porannych godzinach mniej światła malowane były w bardziej
stonowanych barwach i utrzymane są w tematyce związanej ze Starym Testamentem.
Światło, które niesie za sobą obecność Chrystusa dominuje w grupie południowych
witraży.
Oświetlone ostrym światłem w trakcie mszy otrzymały znacznie
cieplejsze i żywsze kolory.
Głównym motywem umieszczonym na witrażu wielkiej
rozety jest Matka Boska z Dzieciątkiem otoczeni zastępem tuzina aniołów.
Każda
z rozet, określanych mianem "gotyckich oczu" ma średnicę ośmiu
metrów.
Kompozycja wszystkich witraży w katedrze czyni ją jedną z najbardziej
klimatycznych świątyń w Hiszpanii, miejscem skłaniającym do duchowej medytacji.
Oprócz oglądania zewnętrznych jak i wewnętrznych
elementów architekturygotyckiej katedry w Leon warto jest również zwiedzić
mieszczące się w niejmuzeum diecezjalne.
Prowadzą do niego dwa przeciwstawne
rzędy schodów (tzw. escalera capitular), dzieło architektury plateresco.
Wejście stanowią drzwi wykonane z orzechowego drewna, otoczone gotyckimi łukami
z tympanonem przedstawiającym scenę Zwiastowania.
Eksponaty pochodzące z okresu
od prehistorii do XX wieku rozmieszczone są w siedemnastu salach otaczających wewnętrzny
dziedziniec.
Wśród najcenniejszych zbiorów wyróżniają się drewniane kapliczki z
XIV wieku (niektóre polichromowane), polichromowana kamienna rzeźba Matki
Boskiej z Dzieciątkiem (XIV w.), sześć obrazów olejnych z XVI wieku -
przedstawiających sceny z dzieciństwa oraz męki Chrystusa, ocalałych z
zaginionego ołtarza głównego z kościoła we Fuentes de Carbajal.
Imponujące są
także zbiory średniowiecznych manuskryptów pochodzących jeszcze z czasów
panowania Wizygotów na Półwyspie Iberyjskim np. Lex Romana Visigothorum oraz
mszałów z epoki renesansowej.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz