Palazzo dei Priori w Perugii
to budynek Ratuszu.
Został zbudowany w stylu włoskiego gotyku na początku 1300
roku.
Na stronie zwróconej do placu znajduje się gryf, godło Perugii oraz XIV
wieczny lew z brązu.
Wewnątrz znajduje się imponująca sala konferencyjna, Sala
dei Notari.
Sala dei Notari to duża prostokątna sala wsparta na ośmiu potężnych
łukach, pierwotnie przeznaczona na popularne zgromadzenia wolnej gminy.
Po 1582
roku stał się siedzibą potężnego Cechu Notariuszy, stąd obecna nazwa.
Z
oryginalnych fresków z XIII i XIV wieku pozostało niewiele fragmentów.
Niektóre
z nich zostały prawdopodobnie wykonane przez Mistrza Farneto i mistrza Espressionista
Santa Chiara.
Później uzupełnione przez Matteo Tassi (1885) z legendami,
baśniami i opowiadaniami biblijnymi otoczonymi herbami znakomitych rodów
Umbrii.
W centrum tylnej ściany znajduje się herb Braccio Fortebraccio.
Wzdłuż
obwodu ustawiono stoiska i siedzenia, przebudowane w XIX wieku na wzór
oryginalnych XVI-wiecznych wzorów.
Głęboko zmieniony wygląd Sala dei Notari zaprowadzony
podczas trzech wieków rządów papieskich, został przywrócony po 1860 roku.
W
inkrustowanym fryzie Sala dei Notari znajduje się łacińska sentencja: Ius
reddens Iudex semper sis omnibus idem, iudicium alterius iudicis ut fugias,
czyli:
Sędzio, bądź zawsze bezstronny, kiedy wymierzasz sprawiedliwość, aby uniknąć
wyroku Drugiego Sędziego.
Piękna Sala dei Notari nosiła również nazwę "Salą
Papieską", ponieważ namalowano na jej ścianach również wizerunki kilku papieży
pochodzących z Perugii.
Kardynał Legat Alessandro Riario [1543-1585] przyczynił
się do restauracji owego miejsca i przeznaczył na przesłuchania sądowe.
W tym
celu w 1583 r. zbudowano wysokie siedzenie orzecha z balustradą i parapetem przeznaczone
dla sędziów, które wciąż można zobaczyć z tyłu Sali.
Natomiast przed nim, poniżej,
siedzenia i pulpity dla adwokatów.
Sala jest obszerna, z trzema nawami,
podzielona przez sześć doryckie filary z trzema łukami i czterema kwadratowymi
przestrzeniami,
nad którymi rozciąga się gzyms leżący u podstawy leżących nad
nim lunet z owalnymi oknami.
Kolumny są podtrzymywane przez lwy: z lewej strony
filary z alegorią wielkoduszności, płodności i dumy, po prawej: skąpstwo,
obfitość i pokora.
Filary są zwieńczone dwoma gryfami, które podbijają cielęta,
symbol cechu rzeźników, którzy zlecili pracę, podczas gdy w łuku są sceny codziennego
życia.
W lunetach obrazy św. Ludwika z Tuluzy, św. Wawrzyńca i św. Ercolano.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz