Niewiele budynków mówi
równie wiele o historii i aspiracjach Sieny.
Na budowę katedry wielu obywateli
miasta transportowało biały i czarny marmur.
Niemal w takich rozmiarach jak
dzisiaj została ukończona już w roku 1215 a w okresie średniowiecznego dostatku
ciągle planowano jej rozbudowę.
Pierwszy projekt, podjęty na początku XIV w.,
miał podwoić jej wielkość przez budowę baptysterium na zboczu poniżej, lecz
prace wstrzymano, gdyż ściany i łączenia nie udźwignęłyby takiego ciężaru.
Przez jakiś czas kapituła przemyśliwała nad zburzeniem całej świątyni i
rozpoczęciem całej budowy od nowa, według innych zasad, lecz ostatecznie
podjęto decyzję o przeorientowaniu kościoła z wykorzystaniem istniejącej nawy
głównej jako transeptu i wybudowaniem nowej w kierunku Campo.
I tym razem
pojawiły się pęknięcia, a w 1348 r. dżuma ostatecznie pokrzyżowała plany
przebudowy.
Rozpoczęta nawa główna nadal stoi przy północnym skraju placu.
Gdyby zakończono przebudowę, katedra byłaby największym kościołem we Włoszech,
pomijając Rzym.
W obecnym
kształcie jest ona mimo wszystko wspaniałą budowlą.
Styl jest zdumiewającym
konglomeratem sztuki romańskiej i gotyku.
Pomysł pasów z czarnego i białego
marmuru zapożyczony został z Pizy i Lukki, lecz efekt jest tu odważniejszy i
bardziej widoczny.
Fasada została zaprojektowana przez pizańskiego rzeźbiarza Giovanniego
Pisana, w którego pracowni powstała też większość posągów filozofów,
patriarchów, proroków, obecnie zastąpionych kopiami.
W następnym stuleciu
dodano gotycką rozetę.
Jednakże ze szczytowymi mozaikami musiano poczekać aż
znajdą się pieniądze, i dopiero w XIX w. zlecono pracę artystom weneckim.
Użycie czarno-białej dekoracji jest kontynuowane w inkrustowanej posadzce
marmurowej, która rozpoczyna się wzorem geometrycznym na zewnątrz kościoła, a
wewnątrz przeradza się w zdumiewającą sekwencję 56 płyt.
Wykonywano je w
okresie od 1349 do 1547 r., i praktycznie każdy artysta działający wtedy w
mieście przyłożył do nich rękę.
Pozostała część wnętrza jest równie
fascynująca.
Ponad pasiastymi filarami umieszczone są rzędy głów papieży.
Do największych
pojedynczych skarbów sztuki należy ambona Nicola Pisana, ukończona po
identycznym zleceniu w Pizie, lecz bardziej urozmaicona oraz brązowa
statua św. Jana Chrzciciela w północnym transepcie, autorstwa Donatella.
Kolory
czarny i biały są symbolami Sieny. Wywodzi się to z legendy o założycielach
miasta, Seniusie i Aschiusie, którzy dosiadali czarno - białych koni.
W latach
1999 - 2003 pod prezbiterium katedry odkryto freski powstałe prawdopodobnie
około 1280 r.
Obok fasady ustawiono kolumnę z rzeźbą wilczycy karmiącej
Romulusa i Remusa.
Według legendy, Senius i Aschius, synowie Remusa,
założyciele Sieny, ukradli ten posąg ze świątyni Apollina w Rzymie.
Zabytkowe
centrum Sieny w 1995 r. wpisano na listę światowego dziedzictwa UNESCO.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz