Rzeźba św. Cecylii z białego marmuru, wykonana przez Stefano
Madernę w 1600 roku przedstawia świętą w pozycji, w jakiej została odnaleziona.
Ułożono ją z niezwykłą ostrożnością, pieczołowitością, wręcz z
miłością.
Gdy przesuwamy wzrokiem po rzeźbie, począwszy od
owiniętej chustą głowy, która spoczywa oparta czołem, przez odsłoniętą szyję ze
śladem cięcia toporem? Mieczem?
Przez ciało obleczone w białą suknię,
ułożone jak we śnie z naturalnie wyciągniętymi rękoma – zatrzymując wzrok na
palcach prawej dłoni zgiętych w geście błogosławieństwa, w geście
symbolizującym św. Trójcę – i dalej przez zgięte w kolanach nogi,
otoczone fałdami materiału, aż po bose stopy, pozostajemy pod wrażeniem
łagodności emanującej z rzeźby. Artysta wykuł ją w kamieniu na zawsze.
Podwórzec przed bazyliką św. Cecylii tchnie spokojem i
melancholią.
Znajdziemy się na nim wchodząc pasażem w barokowej, arkadowej
bramie z placu św. Cecylii.
Ta brama to niby czwarta ściana dziedzińca
otoczonego budynkami klasztorów benedyktynek i franciszkanek oraz bazyliki.
Na dziedzińcu panuje nieokreślony słowami
nastrój – prostota, podkreślona jedynie kilkoma elementami: stojącą pośrodku
olbrzymią, antyczną marmurową wazą, krzewami róż.
Pod murem klasztoru kwitną na
różowo krzewy bugenwilli okazałej.
W bazylice św.
Cecylii, bardziej niż w innych, mieszają się style i epoki.
Pierwsza bazylika
wzniesiona została nad rzymskim domem Waleriana, męża św. Cecylii na początku
III wieku (prawdopodobnie około 50 lat po męczeństwie świętej).
Rozbudowa
bazyliki na początku IX wieku za pontyfikatu Paschalisa I zbiegła
się z odnalezieniem ciała św. Cecylii w katakumbach św. Kaliksta w Rzymie (820
r.) i przeniesieniem do bazyliki.
W XII w. bazylika otrzymała romański
portyk i kampanillę.
Obecny portyk z architrawem wspartym na czterech
jońskich kolumnach i mozaiką z XII wieku osłania XVII –
wieczną fasadę.
Wnętrze świątyni również podlegało przemianom architektonicznym
(między innymi obudowano filarami stare kolumny), mimo to ma ona niepowtarzalny
nastrój i wiele cennych zabytków, świadectw epok.
W absydzie zachowała się
mozaika o wybitnie bizantyjskim charakterze z IX wieku.
Symbole i figury
występują tu w ustalonym porządku: błogosławiący Chrystus ma po swojej prawej
stronie św. Pawła, Agatę i Paschalisa; po lewej – św. Piotra, Waleriana i
Cecylię.
Postacie otoczone są palmami, wśród których fruwa ptak Fenix, symbol
zmartwychwstania.
Poniżej, pomiędzy świętymi miastami Jerozolimą i
Betlejem – symboliczny baranek z owcami.
Zwiedzający katakumby
św. Kaliksta trafią do miejsca znalezienia św. Cecylii; nisza oznaczona jest
kopią rzeźby Stefano Maderny.
Nie wiadomo
dokładnie, kiedy doszło do męczeńskiej śmierci Cecylii.
Najbardziej
prawdopodobna jest data z okresu panowania cesarza Marka Aureliusza między 161 a 180 rokiem n.e.
Legenda mówi, że Cecylia poddana została trzydniowej
torturze braku powietrza, a gdy to przeżyła, skazano ją na ścięcie.
Kat bezskutecznie, trzykrotnie
próbował ściąć głowę skazanej.
Cecylia zmarła z upływu krwi sączącej się z
trzech ran na szyi.
Św. Cecylia jest patronką muzyki kościelnej.
Przypisuje się jej wynalezienie organów.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz