Na ulicach całego świata pojawiają się przeróżne “rysunki”.
Jedne z nich nazywane są graffiti, a inne muralami.
Mówi się, że te drugie to
dzieła sztuki, a te pierwsze to wandalizm. Jak je odróżnić?
Dla jednych
graffiti to sposób na wyrażanie siebie i symbol naszych czasów, zdaniem innych
– takie bazgroły tylko paskudzą osiedlowe elewacje.
Mural to pochodzące z
Hiszpanii dekoracyjne malarstwo ścienne, najczęściej monumentalne.
Malowidła
takie w zależności od intencji twórcy mogą mieć na celu reklamę jakiegoś
produktu lub promocję akcji charytatywnej. Mural to zazwyczaj dzieło
wielkoformatowe.
Ze względu na rozmiar i tym samym swój zasięg często
wykorzystywany jest w celach komercyjnych.
Ze względu na to, że w ostatnich
latach sztuka malowania na murach traci na kontrowersyjności i zaczyna być
coraz bardziej popularna, często mural mylony jest z gorzej postrzeganym
graffiti.
Różnice jednak są dość poważne - do muralu potrzebna jest zgoda
właściciela budynku, plastyka miejskiego, artysta jest oficjalnie znany
(grafficiarze często są anonimowi), opłacany i za tym idzie fakt przestrzegania
praw autorskich.
Znakiem rozpoznawczym graffiti są napisy, znaki, które nie
wszyscy są w stanie rozszyfrować i tzw chary, które w muralach rzadziej
występują.
Poza tym graffiti jest nielegalne i bardziej związane z uliczną
tradycją antyestablishmentową, a murale z komercyjnym przekazem.
Kolebką murali
jest Meksyk, z którego wywodzi się wielu słynnych twórców, jak na
przykład: Diego Riviera, David Alfaro Siqueiros, Clemente Orozco, czy Rufino
Tamayo.
Murale powstawały rzecz jasna także w innych krajach Ameryki Łacińskiej,
głównie w latach 20. i 30. XX wieku.
Miały za zadanie upamiętniać historię
danego kraju, jego kulturę, a także wskazywać potrzebę zmian społecznych.
Z
czasem murale zaczęły zyskiwać popularność także w innych częściach świata.
Wydłużeniu uległa także lista celów, do których wykorzystywano ten rodzaj
przekazu.
W zachodnim Belfaście, gdzie koncentrowały się zamieszki nękające
Irlandię Północną, do dziś znajdują się murale ilustrujące historię toczonego
tam konfliktu.
Stronie walczącej o niepodległość nie wolno było malować na
murach, dlatego malowidła często powstawały na płótnach rozwieszanych potem na
murach.
Pierwsze republikańskie murale powstały tam w 1981 roku i wyrażały
poparcie dla dziesięciu więźniów, którzy zmarli podczas strajku głodowego,
walcząc o niepodległość.
We Włoszech gdzie technika fresków uprawiana jest od
wieków, w małym mieście Cibiana di Cadore ponad dwadzieścia lat temu powstał
cykl murali przedstawiający ważne dla miasta wydarzenia, pierwotne funkcje
domów, prace wykonywane przez rzemieślników oraz legendy związane z tym
miejscem.
Liderem w dziedzinie sztuki murales jest dziś francuskie miasto Lyon, gdzie
tworzy grupa artystyczna Cité de la Création.
Dzięki niej miasto zdobi wiele
pięknych malowideł ściennych mających na celu wzbogacenie istniejącej
przestrzeni, oszukanie wzroku obserwatora poprzez zabawy z perspektywą lub
domalowywanie elementów architektonicznych.
Jest to malarstwo ścienne nazywane
malarstwem iluzjonistycznym - Trompe l`oeil.
I choć "sztuka ulicy" nie zawsze ma wiele
wspólnego ze sztuką, zdarzają się jednak piękne murale, które rzeczywiście
zdobią miasto.
Robią wrażenie, zadziwiają swoją autentycznością, przekazem, są
nieodłącznym elementem dużych miast – tworzą jego klimat.
Mowa tu o muralach,
czyli wszystkich obrazach, które uzyskuje się za pomocą sprayu, często błędnie
nazywanych graffiti.
W street arcie nie zobaczymy (poza podpisem) ani
liter ani charów(znaków), które są nieodłącznym elementem graffiti.
Mówiąc
o klasycznym graffiti mamy na myśli układ liter przedstawionych w nietypowy
sposób na ścianie w stylu amerykańskim.
W tej kategorii możemy rozróżnić
podgrupy, gdzie znaki przybiorą rozmaite formy, wzorując się na wildstyles,
buble styles lub 3D styles.
Murale są najczęściej twórczością dużego formatu, a
niektórzy mówią, że są starszymi braćmi graffiti.
Ich wyraz jest na tyle
dosłowny, że artyści czasem posługują się nimi w czasie starć na tle
politycznym lub religijnym (np. Irlandia Północna, Kraj Basków).
Top-roof to
wszystko to, co znajduje się ponad naszymi głowami, na wysokościach trudno
dostępnych, wymagających wspinania się na dachy, podwyższenia etc., tak by
umieścić obraz w możliwie najbardziej widocznym punkcie.
Granica pomiędzy bombingiem,
a graffiti jest bardzo płynna i każdy inaczej ją interpretuje.
W uproszczeniu
można powiedzieć, że bombing powstaje w krótszym czasie – osoba,
która go wykonuje nie ma go zbyt wiele, by dopracować swoje dzieło.
Litery
składają się najczęściej jedynie z linii konturowej outline.
Stencil dla
niektórych nie przedstawia żadnej wartości, bo powstaje przy pomocy szablonu i
tradycyjnego sprayu i nie wymaga pracy twórczej.
Za to projektantów szablonów w
wielu przypadkach można śmiało nazwać artystami.
O ile wzory mogą powstać przy
użyciu komputera, o tyle dalsza obróbka wymaga ręcznego wycięcia szablonu, co w
przypadku wielkoformatowych obrazów stanowi duże wyzwanie.
1 komentarz:
WoW.
Prześlij komentarz